Etusivu uusiksi – myyntimies ei kuollutkaan!
Viime aikoina on ollut mielenkiintoista seurata uuden trendin levittäytyessä laajempaan tietoisuuteen siitä seuraavaa tuttua ilmiötä: Konsultit kertovat suu vaahdossa, kuinka uusi innovaatio ratkaisee kaikki ongelmat ja jatkossa yritysjohto voi keskittyä laskemaan voittoja toimistollaan. Samalla uusia työkaluja nousee esiin kuin sieniä sateella. Puhun nyt myynnin digitalisoitumisesta ja outboundista inboundiin siirtymisen ihanuudesta. Mieleen tulevat entiset Suomalaiset loistavaan teknologiseen ratkaisuun satsanneet talot, joissa ihmeteltiin kun ei upeaa ratkaisua tulla hakemaan omalta toimistolta. Eihän tätä myydä tarvitse, eihän? Onko siis nyt tosiaan niin, että 2014 tämä unelma on todellisuutta? Laitetaan vaan kotisivut kuntoon ja samalla satsataan ostettuun ja ansaittuun näkyvyyteen, sekä kirjoitetaan pirusti nokkelia blogeja? Mitataan tätä kaikkea vielä järjestelmällisesti ja liidit ja kaupat vain virtaavat sisään? Jääkö lukuisa joukko myynnin ammattilaisia nyt työttömäksi pohtimaan mille alalle pitäisi seuraavaksi siirtyä? Tuleeko myynnin ammattilaisen nyt uskoa otsikoihin ja käpertyä koloonsa ja kuolla pois? Kyllä ja ei. Niin myyntiä toteuttavan, kuin sitä johtavankin ammattilaisen tulisi huolestua uratulevaisuudestaan, mikäli omaa tekemistä ohjaa ”Näin me ollaan aina tehty” – mantra. Jos oma myyntitapaaminen alkaa sanoin ”millä alalla tarkalleen toimitte”, voi jo luvalla ahdistua. Organisaation on pakko kehittyä, jotta se pärjää muuttuneessa markkinatilanteessa. Mutta tarkoittaako tämä, ettei myyjän roolia enää tulevaisuudessa ole lainkaan? Huokaiskaa helpotuksesta ja jättäkää CV päivittämättä – ei varmasti tarkoita. Tiiminvetäjänä olen usein myyjille sanonut, että talon jokaisen työntekijän palkkakuitissa voisi olla tiimiläisten nimikirjaimet ja kyllä pidän yhä tästä mielipiteestä kiinni. Tarkoitukseni ei myöskään ole missään nimessä kyseenalaistaa esim. verkkomarkkinoinnin tehokkuutta, olen toiminut alalla ja pidän digitaalisia mahdollisuuksia erittäin vahvoina työkaluina. Ainoiksi työkaluiksi ne eivät kuitenkaan muutu. Perinteisilläkin toimialoilla verkosta löytyy jo paljon potentiaalisia asiakkaita. Hyvin suunniteltu ja osaavan kumppanin tai tiimin kanssa toteutettu ja hyvin mitattu strategia toimii varmasti. Hyvää tässä murroksessa on se, että työkalupakki laajenee ja murroksen myötä viimein myyntiä kehitetään aktiivisemmin ja uskalletaan miettiä uusia keinoja. Ajankäyttöä tehostetaan ja mietitään hieman mihin kannattaisi panostaa. Hiljalleen myös vanhat keinot uskalletaan kyseenalaistaa. Mitä myyjän arjessa sitten on tapahtunut?- Yhä useampi yritys toimii ns. replacement –busineksessa: Jotta saat organisaatiollesi myyntiä on usein syrjäytettävä kilpailija, joka on jo ainakin jollain tasolla ratkaissut asiakkaasi haasteen. Vaikka ketään ei toimittajapoolista poistettaisi, raivataan myyjän tarjoamalle budjetti usein jonkun toisen budjetista
- Päätäntä on pirstaloitunut myös pienemmissä hankinnoissa B2B-sektorilla – erityisesti isommissa organisaatioissa. Jos oletat, että tarjoamasi tuote tai palvelu hankitaan 100% autonomialla tapaamasi yksittäisen päättäjän toimesta –et tunne asiakkaasi ostoprosessia kovin tarkasti. Yhä useammin lopullinen päätäntä saattaa olla jopa kokonaan toisessa maassa.
- Niin kuluttaja- kuin yritysasiakkaan tietämys myyjästä, myyjän edustamasta yrityksestä ja sen tarjoamasta on kasvanut. Tietoa ja vertailudataa haetaan yhä useammin verkosta –ja siellähän ne inboundliidit odottavat.
- Markkinoinnin ja myynnin yhteistyö syvenee ja lokeroituminen poistuu
- Vaatimukset myyjän ammattitaidolle kasvavat –luukuttamisen aika on ohi
- Samanaikaisesti kaikki muutos pelottaa ja perinteisillä keinoilla saadaan myös parannettua myyntituloksia. Monessa organisaatiossa onkin vielä valittu turvallisempi tie: Tehdään vanhoja tuttuja keinoja isommalla määrällä – kyllähän se sillä ennenkin on tehostunut
Kiinnostuitko? Kysy lisää!
Jani Ojala
Sales and Marketing Director, Partner
040 171 2223
Saatat olla kiinnostunut myös näistä
Ratkeaako Sinun myyntifunnelisi liitoksistaan –ylä- vai alapäästä?
18.12.2014
Joulun ja vuodenvaihteen lähestyessä sitä on tapana katsoa hieman peräpeiliin ja analysoida miten vuosi on käynnistynyt. Aivan –käynnistynyt, uusi...
Lue lisääÄlä ammu itseäsi jalkaan hypellä: New Business Officen katsaus myyntiin ja ostoprosessin muuttumiseen 2016
19.11.2015
Viime aikoina on tullut luettua paljon julkaisuja lempiaiheestani myynnistä. Viime ajat ovat olleet inbound -liidigeneroinnin ja markkinoinnin...
Lue lisää