Näkemystä myyntiin tekoälyn avulla
Tekoälyn potentiaali myynnin apurina on valtava, ja NBO:n asiakkaat saavat siitä nyt ensimmäiset maistiaiset.
Kerroin kesällä harjoituksesta, jossa tutkimme tekoälyn mahdollisuuksia dataohjatussa myynnissä. Datan hyödyntäminen on olennainen osa toimintaamme, ja tietoa asiakastoimeksiannoissamme kertyykin paljon.
Aikaisemmin käyttämämme yritystietolähteen puutteiden takia jouduimme ensin panostamaan datan eheyttämiseen, sitten käyttämään aikaa tekoälyn opettamiseen. Lopulta pääsimme tuloksiin, jotka ylittivät odotuksemme.
Nyt perusta on kunnossa, ja olemme pilotoineet tekoälyä onnistuneesti aidolla asiakasdatalla. On hienoa päästä kertomaan, että tekoäly tulee Dashboardiin kaikkien NBO:n asiakkaiden tueksi tammikuusta alkaen.
Poimi olennaiset asiat myyntikeskusteluista
Kuten asiakkaamme tietävät, laskutusperusteemme on keskustelu, ei tapaaminen kuten monilla muilla alan toimijoilla. Keskustelun lopputulema on asiakkaalle toimittamamme muistio, joka sisältää yksityiskohtaista tietoa kohderyhmän kiinnostuksen kohteista, investointisuunnitelmista, päättäjistä, päätöksenteosta ja oston esteistä.
Ymmärrämme hyvin, ettei muistioiden tarkkaan läpi kahlaamiseen tai analyysien ja johtopäätösten tekemiseen ole helppoa löytää aikaa kiireen keskellä. Koska tiedolla on iso vaikutus B2B-myynnin menestykseen, päätimme ottaa tekoälyn apuriksi.
Tekoäly poimii muistioiden massasta olennaisimmat asiat muutaman sanan mittaisiksi kiteytyksiksi. Kiteytykset kertovat yhdellä silmäyksellä, mitkä aiheet kohderyhmää kiinnostavat. Tiedon hyödyntäminen ja johtopäätösten teko nopeutuvat huomattavasti.
Kiteytysten avulla mekin pystymme tarjoamaan lisää asiakkaidemme eniten arvostamaa myynnin tukea – näkemystä.
“Tiedon hyödyntäminen ja johtopäätösten teko nopeutuvat huomattavasti.”
Miten tekoälyn tuottamia kiteytyksiä voi hyödyntää myynnissä?
Kiteytys on siis tekoälyn tuottama muutaman sanan kuvaus organisaation kiinnostuksen kohteista, esimerkiksi "Microsoft D365", "raportointialustan investointi", ”tekoälyn mahdollisuudet”, ”asiakaspalvelu” ja "datan käsittelyyn liittyvät hankkeet".
Kiteytyksiä voi käyttää esimerkiksi vertailuun, minkä kokoisissa yrityksissä, millä toimialoilla, missä funktioissa tai senioriteettitasolla tietyt aiheet päättäjiä kiinnostavat. Sen pohjalta voi analysoida, millä teemoilla on syntynyt liidejä, tapaamisia ja tarjouksia, ja on voitettu tai hävitty kauppoja. Uusien kohderyhmien ja niitä puhuttelevien viestien rakentaminen on jatkossa helpompaa.
Seuraavaksi tulossa: teemojen kategorisointi parantaa muistioiden hyödyntämistä
Aiemmin emme ole pystyneet kategorisoimaan muistioiden teemoja, koska niitä on tuhansittain ja ne muuntuvat ajan myötä. Ihmisen tekemänä järjestelmästä olisi ollut mahdotonta saada riittävän tarkka. Tekoälyllä pystymme toteuttamaan kategorisoinnin niin, että se mukautuu muuttuviin teemoihin ja tuottaa täsmällisiä tuloksia.
Kategorisoinnin ansiosta johtopäätösten tekeminen helpottuu tulevaisuudessa entisestään. Tähän asti olemme auttaneet tekoälyä löytämään olennaiset tiedot, mutta keväällä on aika kääntää tilanne toisinpäin – on tekoälyn vuoro auttaa meitä.
Tekoäly tulee NBO Dashboardiin
Meiltä pyydetään usein näkemystä. Mikä markkinassa kiinnostaa tällä hetkellä? Miten muilla toimialamme yrityksillä menee? Jatkossa vastauksemme ovat entistä tarkempia – ei tietyn henkilön tietyn ajankohdan kokemuksiin vaan pitkän aikavälin datamassaan perustuvia.
Tieto on valttia myynnissä, ja tärkeimpien asioiden löytäminen muistioista nopeutuu nyt huomattavasti. Halutessaan asiakkaamme pääsevät lukemaan koko muistiot entiseen tapaan.
Tekoälyn kiteytykset tulevat näkyviin Dashboardiin tammikuun 2025 aikana ja kategoriat myöhemmin keväällä. Dashboard yhdistää siis jatkossa julkisesti saatavilla olevan yritystiedon, päättäjien tiedot, keskustelumuistiot teemakiteytyksineen sekä myynnillisen lopputuloksen. Vastaavaa eivät muut alan toimijat tarjoa.
Ota yhteyttä, jos haluat jutella aiheesta lisää.
Kiinnostuitko? Kysy lisää!
Saatat olla kiinnostunut myös näistä
10 syytä miksi kylmäsoittamisen jalo taito on yrityksesi tärkein menestystekijä!
Kylmäsoittamisessa loistaminen on tämän päivän hopealuoti. Toimii tilanteessa kuin tilanteessa ja ratkaisee ongelmat vaikuttimista huolimatta. Lue lisää, miten yksi taito voi olla niin paljon.
Lue lisääWalking the walk after talking the talk: Case NBO omana asiakkaanaan vaativassa markkinatilanteessa
Katso aidoin luvuin, millaisiin tuloksiin ja hyötyihin ratkaisumyynnissä voi päästä ajoittamalla kaiken nappiin. Aitoja kokemuksia ja dataa NBOn tuloksista, kun toimeksiantoa tehdään yritykselle itselleen haastavana vuonna 2024.
Lue lisää