Tieto ON valtaa myös bisneksessä. Mutta vasta kun voit aidosti hyödyntää sitä!
Kerroin jo hieman aiemmin, miten hienoja juttuja meillä NBOlla on tulossa syksyllä. Olemme tehneet lukuisan määrän uudistuksia, mutta nyt haluan kertoa erityisesti New Business Officen Dashboard-projektista. Kyseessä on työnimi kehityshankkeestamme, jonka tuloksena olemme päässeet luopumaan Exceleistä ja tarjoamaan asiakkaillemme ympäristön, jossa keräämäämme businesskriittistä dataa voidaan pyöritellä ja palastella halutulla tavalla ja porautua tarvittaessa yksittäisiin aktiviteetteihin saakka. Sanomattakin on selvää, että nyt olemme jonkin sellaisen äärellä, joka tulee osaltaan mullistamaan markkinamme täysin. Olemme ottaneet melkoisen harppauksen tuomalla tämän mahdollisuuden kaikkien Exceleiden keskelle. Mahdollisuuksia mietittäessä olemme kuitenkin vasta alussa. On melkoisen hyvä tunne päästä tekemään tämä ensimmäisenä yrityksenä omassa sektorissamme!Miksi ryhdyimme investoimaan aikaa ja rahaa tähän?
Kaikki lähti siitä, että pohdimme miten auttaa niin asiakkaitamme, kuin heiltä ostavia organisaatioita ja päättäjiäkin. Koska olimme jo vuosia istuneet Big Datan päällä, oli helppo ajatella, että vastaus löytyy juuri tuosta valtaisasta datan määrästä. Meillä on aina ollut intressi parantaa omaa toimialaamme ja samalla parantaa myynnin ja ostamisen dynamiikkaa. Data-hankkeemme on selkeä esimerkki siitä, miten tässä otetaan iso askel eteenpäin. Jo nyt on helppo todeta, että jokainen euro ja työtunti on käytetty oikeaan paikkaan. Kuva: Ensimmäisiä esimerkkinäkymiä NBO DashboardistaMitä keräämämme tieto ja Dashboard mahdollistavat?
Tarkoituksemme ei ole tarjota yhteystietoja Suomalaisiin yrityksiin, eikä yleensäkään keskittyä jokaiseen Suomalaiseen yritykseen. Jo ennen Dashboardimme valmistumista New Business Officen focus on ollut vahvasti vain n. 1 % Suomalaisista yhtiöistä, eli TOP 2000 kohderyhmässä. Ajatuksemme on kerätä mahdollisimman laajasti businesskriittistä dataa suppeasta, valikoidusta kohderyhmästä. Ei siis kerätä suppeata, valikoitua dataa mahdollisimman laajasta kohderyhmästä. Tähänhän löytyy ratkaisuita jo pilvin pimein. Dashboardin myötä kaikki tämä tieto TOP2000 -kohderyhmästä on hyödynnettävissä ja visualisoitavissa paremmin kuin koskaan.Miksi tämä on niin kova juttu?
Busineksemme kannalta merkittävä muutos on toimitettavan kokonaisuuden investointituoton perusteissa. Olemme aina toimittaneet asiakkaillemme businesskriittistä dataa, mutta usein investoinnin perusteet ovat löytyneet muodostuneista myyntimahdollisuuksista ja niiden kautta tuloutuvasta myynnistä. Tuoreen muutoksen myötä myös data on jatkossa hyödynnettävissä aivan uudella tavalla. Samalla olemme luonnollisesti huomioineet mm. GDPR:n mukana tuomat rajoitteet. Tämän myötä itse data on yhä selkeämmin osaltaan myös investoinnin peruste ja tuottaa entistä tehokkaammin kilpailuetua organisaatioille, jotka tätä tietoa pääsevät hallinnoimaan. Ja luonnollisesti niitä myyntimahdollisuuksia kaivamme esiin jatkossakin! Lopulta itse tekninen ratkaisu ei ole tässä se suurin juttu, vaikka ympäristön rakentamiseen paljon paukkuja käytettiin ja tullaan vielä käyttämäänkin.Suurin merkitys on näet sillä, mitä ei voi koskaan automatisoida. Kategorisoitu ja visualisoitu datamme on ihmisen keräämää ja todentamaa, laajan ja vuorovaikutteisen ammattilaisen keskustelun tulosta. Tähän mennessä meillä on lähes 150 000 tietueen pankki Suomen TOP 2000 -organisaatioista ja niiden avainpäättäjien ajatuksista, huolista ja toiveista.
Pankki kertyy koko ajan ja tällä hetkellä olemme kuin lapsi karkkikaupassa: Mitä kaikkea tällä voisikaan tehdä? Kuten aina aiemminkin, tätä emme pohdi yksin, vaan haluamme asiakkaan äänen pohdiskeluun mukaan. Olemme käynnistäneet mielenkiintoisen uuden matkan ja asiassa on raapaistu vasta pintaa.Miksi Sinun pitäisi kiinnostua tästä?
Ostaminen on muuttunut vuosien mittaan jatkuvasti ja siksi myös myynnin on alati muututtava. Ostavat asiakkaat haluavat, että kotiläksyt ovat tehtynä, kun myyntiin ryhdytään. Jos käytössäsi on tietoa, jota et saa julkisista lähteistä, olet luonnollisesti etulyöntiasemassa jokaiseen tahoon, jolta nämä tiedot puuttuvat. Entä oletko joskus miettinyt sitä C-level päättäjän arkea? Veikkaapa kuinka usein jo yhden työviikon aikana hän saa kertoa, mitä kumppaneita ja työkaluja heidän yrityksensä käyttää tai ovatko he lähiaikoina investoimassa johonkin? Kokisiko hän hyvänä vai huonona asiana, jos jatkossa kysyttäisiin muutama kerta harvemmin? Niinpä. Mikäli haluat kuulla Dashboardistamme tai muista uusista palveluistamme lisää, ota yhteyttä Head of New Business Sales Janne Airaksiseen: email: janne.airaksinen@nbo.fi GSM: 050 313 4229 tai vaikka meikäläiseen email: jani.ojala@nbo.fi GSM: 040 171 2223.Kiinnostuitko? Kysy lisää!
Jani Ojala
Sales and Marketing Director, Partner
040 171 2223
Saatat olla kiinnostunut myös näistä
Miten myyt myös heille, jotka eivät halua ostaa palveluitasi?
14.06.2019
Kyllä. Sekin on mahdollista! Aina välillä tulee harrastettua itseanalysointia ja tämä blogikirjoitus syntyi tuloksena poikkeuksellisen monesta...
Lue lisääKuuletko, katsotko ja toteatko vai haastatko yrityksesi kuuntelemaan, katselemaan ja ymmärtämään?
05.09.2018
Olemme NBO:lla launchanneet uuden asiakaskokemushaastattelu-liiketoiminnan, jonka avulla mahdollistamme ja tarjoamme näkymän ja ymmärryksen...
Lue lisää