Ulkoistusta pohtiva päättäjä - Onko kumppanisi teillä töissä?
Ratkaisumyynnin ulkoistuskumppanina haluamme aina sitoa tekemisemme asiakkaamme myyntitavoitteisiin ja johtaa yhteistyömme tavoitteet näistä kokonaistavoitteista. Väitän, että jokaiseen ulkoistukseen voidaan miettiä tavoitteet ja yhteys liiketoimintaasi. Tavoitteet luovat yhteisen vision siitä, mitä yhteistyöllä halutaan saavuttaa.
Nyt kun budjetointikausi on kiivaimmillaan ja monissa organisaatioissa pohditaan tulevia yhteistyökuvioita, tuli mieleeni avata tärkeää aihetta ulkoistusten suhteen. Koska New Business Office on ratkaisumyynnin ulkoistuskumppani, olemme jatkuvasti keskusteluissa ulkoistuksesta, joka on erittäin lähellä asiakkaamme liiketoimintaa ja suorassa linkissä mm. liikevaihdon muodostumiseen. Tästä huolimatta useammallekin asiakkaalle saattaa tulla yllätyksenä, että intressinämme kumppanina on sitoa tekemisemme asiakkaamme myyntitavoitteisiin ja johtaa yhteistyömme tavoitteet näistä kokonaistavoitteista. Itse tulkitsen tätä niin, että tällainen tavoitteellistaminen ei ole vielä riittävän yleistä. Olkoon tämä kirjoitus ohjenuoraksi kaikille ulkoistajille ja taustatiedoksi kaikille oman organisaatiomme neuvottelukumppaneille. Tämän takia me niistä tavoitteista pidämme niin paljon 😊
Miten sitoutunut ulkoistuskumppani voi olla kannaltasi tärkeisiin tuloksiin, mikäli kiinnostusta bisnekseesi tai sen parantamiseen ei ole? Väitän, että jokaiseen ulkoistukseen voidaan miettiä tavoitteet ja yhteys omaan liiketoimintaasi. Oli kyse sitten IT:stä tai kahviautomaateista. Ja mitä lähempänä liiketoimintaasi ulkoistettava kokonaisuus on, sitä helpompaa tämä on tehdä.
Setäni teki pitkän uran toimitusjohtajana sahatekniikan saralla ja hänen yrityksensä hankkeisiin liittyi yhteistyökumppaneita, suunnittelutahoja ja alihankkijoita. Muistan jo vuosien takaa hänen korostaneen seikkaa, että hankkeesta vastaava taho ei voi piiloutua alihankkijoiden taakse, sillä ”jokainen niistä tekijöistä on sulla töissä.” Tätä viisautta olen itsekin kantanut mukanani aina kuulemisesta saakka. Ei loppuasiakasta kiinnosta, miten esim. virhetilanteiden kohdalla vastuu jakaantuu! Jos kuulet, ettet pääsekään vielä pariin viikkoon peseytymään kylpyhuoneremontin venähdettyä, suhtaudutko asiaan yhtään suopeammin, jos sinulle selitetään, että kaakelilähetys oli myöhässä? Selityksillä ei pääse saunaan, lopputuloksilla pääsee. Ja sinulle luvattiin jotain.
Muutamia pohdittavia asioita tähän budjetoinnin äärelle:
- Miten kiinnostunut potentiaalinen ulkoistuskumppanisi on Sinun liiketoiminnastasi jo myyntineuvotteluvaiheessa?
- Pystytkö linkittämään yhteistyön tavoitteet suoraan omiin liiketoimintatavoitteisiisi?
- Kuka tavoitteet asettaa? Vai asetetaanko ne yhdessä? Saatko itse määrittää niitä?
- Kun olette päätyneet sopimukseen, kysyykö kumppanisi, miksi päädyitte juuri heidän tarjoamaan ratkaisuun?
- Jakavatko yrityksenne samat arvot ulkoistettavaa kokonaisuutta ja sillä haettavia hyötyjä ajatellen?
- Pystytkö raportoimaan ulkoistetusta kokonaisuudesta muualle organisaatioosi ilman merkittävää omaa työpanosta?
- Pystytkö varmistamaan, että asettamanne tavoitteet ovat yhtä kirkkaat myös toteuttavan henkilöstön jäsenillä, eikä ainoastaan pääyhteyshenkilölläsi? Miten voisit todentaa tämän?
Miksi tavoitteellistaminen on tärkeää?
Koska yhteiset tavoitteet ja arvot luovat yhteisen vision siitä, mitä ulkoistuksella halutaan saavuttaa. Näiden on oltava myös selkeät siksi, että ulkoistusta toteuttavan työntekijän olisi helppo hahmottaa kokonaisuus ja hänen roolinsa mahdollistajana, riippumatta miten kaukana liiketoiminnastasi hän toimii.
Tarina kahdesta kivenhakkaajasta on varmasti monille jo tuttu, mutta liitän sen tähän selventämään vision merkitystä työn motivaatiossa ja laadussa. Alle liittämäni version löysin osoitteesta parempitarina.com.
Ohikulkija näki kahden miehen hakkaavan kiviä työmaalla. Hän pysähtyi ja kysyi, mitä miehet tekevät.
Ensimmäinen mies vastasi: “Hakkaan kiviä tuota seinää varten. Olen rakentanut samaa seinää niin pitkään kuin muistan. Työni on yksitoikkoista, ja aurinko helottaa koko päivän. Kivet ovat painavia, ja selkääni särkee joka päivä. Eikä tämä projektikaan varmaan valmistu elinaikanani. Mutta kyllähän tällä elantonsa tienaa.”
Toinen mies vastasi: “Rakennan katedraalia. Se on mahtavaa työtä. Toki, olen rakentanut tätä samaa seinää niin pitkään kuin muistan, ja työ on aika lailla yksitoikkoista. Aurinkokin helottaa, ja painavia kiviä nostaessa selkääkin välillä särkee. En edes tiedä, valmistuuko tämä projekti elinaikanani. Mutta rakennan katedraalia.”
Kysymys kuuluukin, kun ulkoistat jotain yrityksestäsi, haluatko itsellesi kivenhakkaajia vai katedraalin rakentajia? Lienee turhaa alleviivata, miten tulokset eroavat toisistaan. Samaa asiaa on tärkeää soveltaa sisäisesti perehdytystyössä, miksi et tekisi sitä myös kumppaneillesi?
Tsemppiä budjetointirumbaan niitä pyörittäville ja nöyrä kiitos kaikille asiakkaillemme. Ilman ulkoistusstrategiaanne olisi Kalasatamassa kovin hiljaista! Ja kiitos myös omille ulkoistuskumppaneillemme, teidän ansiostanne voimme keskittyä omaan ydinosaamiseemme!
Kiinnostuitko? Kysy lisää!
Saatat olla kiinnostunut myös näistä
Älä hyvä myyjä hyydy !
Kirjoitin kevään koronakipuihin ratkaisumyynnin ammattilaisille pieniä vinkkejä aiheella ”Miten saada kaupallisia päätöksiä ratkaisumyynnissä...
Lue lisääMyyjän on hyvä osata laskea, mutta myynnin vetäjän on osattava myös todennäköisyyslaskentaa!
Toisin kuin usein ajatellaan, myyntimahdollisuutta aletaan rakentaa jo ensimmäisen yhteydenoton myötä. Riippuen miten hyvin prosessi ja sen...
Lue lisää