Uratarina: Johanna nauttii matkasta B2B-myynnissä
Yrittäjätaustaisen Johannan sydän sykkii myynnille. Hänestä parasta on, että työssä voi käyttää omia vahvuuksiaan.
Sosiaalinen Johanna Loiri rakastaa ilmaista itseään kirjoittamalla ja puhumalla. ”Jos urani ei vie radioon, se vie lehteen”, hän muistaa ajatelleensa ja päätyi hektiseen uutistoimitukseen Etelä-Suomen Sanomiin.
Haave yrittäjyydestä sai Johannan siirtymään freelanceriksi. Hän perusti malli- ja ohjelmatoimiston, joka keskittyi tapahtumatuotantoon sekä esiintymistaidon ja ammattimallien kouluttamiseen.
Johanna esiintyi itsekin ja jatkoi kirjoittamista hyvinvointialan lehtiin. Yrittäjän arki oli kiireistä, mutta opetti arvokkaita taitoja, esimerkiksi myyntiä ja markkinointia.
Kun korona iski, viihdebisnes sukelsi, ja oli aika miettiä uusia tuulia. Äitiysloman jälkeen työpaikka löytyi suomalaisen huonekalu- ja sisustustoimijan myynnistä. Pari vuotta myöhemmin Johanna päätti hyödyntää potentiaaliaan myynnissä laajemmin ja haki töihin NBO:lle.
Syvään päätyyn, mutta suunnitellusti
”En tiennyt tarkkaan, mitä tulin NBO:lle tekemään. Mitä syvemmälle uusmyynnin maailmaan sukelsin, sitä paremmalta tuntui. Olen koko ajan vain enemmän kiinnostunut alasta”, sanoo Johanna.
Hän kokee päässeensä työhön nopeasti sisään, koska oli motivoitunut ja kiinnostunut. Perehdytys oli Johannan mielestä huolella valmisteltu ja hyvin mietitty. Uutta työntekijää ei jätetty yksin, vaan kollegat tarjosivat tukeaan.
”Toki myös odotukset olivat korkealla. Myyntihenkiset ihmiset tietävät, että tällaisessa työssä ei voi vaan hengailla. Mielestäni se on juuri se juttu, mikä tekee tästä mielenkiintoisen.”
Vuorovaikutustaidot ovat avain
”Kiinnostavinta työssäni on se, että tapaan joka päivä uusia ihmisiä. Työvälineinä ovat puhelin, sähköposti ja Teams. Kaikista tärkeintä on kuitenkin verbaalinen taito ja asiakaslähtöisyys. Vuorovaikutustaidot ovat avain.”
Johannan tyypilliseen työviikkoon kuuluu asiakkuuksien rakentamista ja kehittämistä, aikatauluista huolehtimista, raportointipalavereita, kirjaamista, puhelinkeskusteluja, sähköposteja, sparrailuja kollegoiden kanssa ja key account manager -projekteja. Johanna tekee uusasiakashankintaa myös NBO:lle.
”Mietin aina viikon alussa tavoitteet ja miten suoriudun viikosta mahdollisimman hyvin. Tykkään työskennellä itsenäisesti, mutta tiimivetoisesti. Kollegoiden kanssa vuoropuhelu ja tsemppaus tuovat kivaa pientä twistiä. Meillä on hirveän hyvä ryhmähenki. Työkaverit ovat kivoja ja todella kannustavia. Nautin myös livetapaamisista asiakkaiden kanssa.”
“Kiinnostavinta työssäni on se, että tapaan joka päivä uusia ihmisiä. Työvälineinä ovat puhelin, sähköposti ja Teams. Kaikista tärkeintä on kuitenkin verbaalinen taito ja asiakaslähtöisyys. Vuorovaikutustaidot ovat avain.”
Taloustilanne kysyy vahvaa myynnillistä taitoa
Parasta työssä on se, että pystyn omalla panoksellani vaikuttamaan asioihin, esimerkiksi tuomaan uuden asiakkaan taloon, Johanna kertoo. Hän arvostaa myös kukkalähetyksiä ja muita pieniä eleitä, joilla NBO huomioi työntekijöitään.
”Haastavinta on ollut tämä taloustilanne. Miten huolehtia siitä, ettei se näkyisi asiakkaidemme tuloksissa? Nyt kysytään oikeasti hyvää myynnillistä taitoa.”
Oma rooli myyntiputkessa
Aiemmassa roolissaan yrittäjänä Johanna tottui hoitamaan koko myyntiputken itse. Hän hankki asiakkuuden taloon, hoiti tarjouksen, viimeisteli kaupan ja kaiken lisäksi teki myös työn esiintyessään. Koska NBO:lla toimitaan vaativan ratkaisumyynnin ja isojen myyntihankkeiden parissa, myyntiputkea ei viedä itse loppuun.
”NBO:lla isoin oppi on ollut päästää irti silloin, kun oma ruutu on täytetty. Olen oman panokseni antanut silloin, kun olen johdattanut myyntimahdollisuuden tarjoukseen.”
Johanna eteni NBO:lla nopeasti Key Account Manageriksi ja tavoittelee urallaan paikkaa myynnin johdossa. Hänen vinkkinsä uusille New Business Managereille on, että rooli kannattaa omaksua rauhassa ja kasvaa siinä valmiiksi ennen muita tavoitteita.
“On ihan parasta, kun saan tehdä sitä, mistä tykkään. Sydämeni sykkii myynnille ja pääsen ilmentämään tässä työssä omia vahvuuksiani.”
Sydän sykkii myynnille
”On ihan parasta, kun saan tehdä sitä, mistä tykkään. Sydämeni sykkii myynnille ja pääsen ilmentämään tässä työssä omia vahvuuksiani. Nautin vuorovaikutuksesta ihmisten kanssa. Minulla on huipputyökaverit ja huippuesihenkilö”, Johanna sanoo.
Vapaa-ajallaan Johanna ulkoilee lastensa kanssa, treenaa paljon kotona ja kuntosalilla, lenkkeilee koiransa kanssa sekä matkustelee perheensä kanssa. Aktiivisuus antaa energiaa ja auttaa myös jaksamaan työssä.
Vaikka Johanna nauttii suunnattomasti ihmisten kohtaamisesta, mahdollisuus tehdä etätyötä on helpottanut arkea. Kahden lapsen äitiys on kuitenkin tällä hetkellä Johannan tärkein ammatti.
“Yhdessä yössä ei tarvitse olla valmis, vaan NBO antaa mahdollisuuden kasvaa ja kehittyä.”
NBO:lla pääsee B2B-myynnin ytimeen
Johannan mukaan B2B-ratkaisumyynnissä vaaditaan päämäärätietoisuutta, tavoitehakuisuutta ja myynnin nälkää. Vuorovaikutustaidot, neuvottelutaidot ja ymmärrys asiakastyöstä ovat hyvin tärkeässä roolissa.
”Yhdessä yössä ei tarvitse olla valmis, vaan NBO antaa mahdollisuuden kasvaa ja kehittyä. Täällä on aina käsi ottamassa vastaan. Ketään ei jätetä yksin.”
Mitä vinkkejä Johannalla on uraa B2B-ratkaisumyynnissä harkitseville?
”Rentous ja pilke silmäkulmassa kannattaa säilyttää, niin kaikki sujuu paremmin. Jos sydän sykkii myynnille, tässä pääset sen ytimeen. Jos osaat ottaa tästä työstä kaiken irti, nautit varmasti matkasta.”
Saatat olla kiinnostunut myös näistä
Sitä saa mitä mittaa – mikä ihme on insentiiviongelma ja mihin se myynnissäsi vaikuttaa?
Mittarointi ja palkitseminen ohjaavat toimintaa erittäin voimakkaasti. Lue, miten kitket insentiiviongelman pois ja siirrät myynnin fokuksen lisätehoa tuoviin tavoitteisiin.
Lue lisääUratarina: Raine on oppinut urallaan mukautumista
B2B-ratkaisumyynnissä asiakkuudet kehittyvät jatkuvasti. Raine on oppinut NBO:lla paljon eri toimialoista, myynnistä ja markkinatilanteisiin sopeutumisesta.
Lue lisää