Uratarina: Raine on oppinut urallaan mukautumista
B2B-ratkaisumyynnissä asiakkuudet kehittyvät jatkuvasti. Raine on oppinut NBO:lla paljon eri toimialoista, myynnistä ja markkinatilanteisiin sopeutumisesta.
Raine Pirinen, 26 vuotta, työskenteli jo B2B-myynnin parissa, kun sai yhteydenoton NBO:lta. Rekrytointiprosessi käynnistyi heti, mutta meni vielä kuukausia ennen kuin Raine aloitti työt NBO:lla. Kuva tulevasta työnantajasta selkiytyi prosessin aikana, ja valinta tuntui urakehityksen kannalta oikealta.
Työllistyminen hidasti hieman loppusuoralla olevia markkinoinnin ja viestinnän opintoja Haaga-Heliassa, mutta tämä ei ole haitannut Rainea, koska ura on edennyt samaan aikaan.
Viikon perehdytysjakso
Työhön oli helppo päästä sisään, koska perehdytykseen oli varattu hyvin aikaa. Samalla Raine tutustui muihin juuri aloittaneisiin työkavereihin.
”Oli kiva huomata, että työhön perehdytettiin kunnolla ja rauhassa. Tarpeelliset asiat ja työkalut käytiin kattavasti läpi”, Raine sanoo.
“Oli kiva huomata, että työhön perehdytettiin kunnolla ja rauhassa. Tarpeelliset asiat ja työkalut käytiin kattavasti läpi.”
Asiakkuuksissa mennään syvälle
Rainella oli taustansa ansiosta jo etukäteen kattava käsitys siitä, mitä työ NBO:lla pitäisi sisällään, mutta hän odotti myös uusia haasteita.
”Tässä mennään asiakkuuksissa syvemmälle. Koko ajan tulee uutta opittavaa asiakkaiden toimialoista ja palveluista, jonka myötä myös oma ammatillinen osaaminen kasvaa. Yhteistyö ja asiakkuudet kehittyvät jatkuvasti, ja tilanteisiin pitää mukautua”, Raine kertoo.
Työ on ollut Rainen aiempaan myyntikokemukseen verrattuna hyvin läpinäkyvää, koska asiakkaiden kanssa tehdään pidempikestoista, tiiviimpää yhteistyötä. Asiakkaiden kanssa ollaan vuorovaikutuksessa päivittäin. Asiakkuuksien kehitystyö tekee työstä monipuolista.
Tyypillinen työviikko
Rainen tyypillinen työviikko pitää sisällään viikon suunnittelua, prospektointia, soittamista, asiakkuuksien kehittämistä, raportointia asiakkaille, sisäisiä palavereja sekä yhteydenpitoa asiakkaiden kanssa juoksevista asioista.
Asiakkuuksien kehittämistyö sisältää pohdintaa siitä, minkälaista tietoa päättäjiltä kannattaa kerätä sekä miten luoda enemmän lisäarvoa ja kaupallisia mahdollisuuksia asiakkaille. NBO:n tiimiltä saa aina tukea asiakkuuksiin liittyvien asioiden ratkomiseen.
Raportointipalavereissa asiakkaiden kanssa tiimi käy läpi, mitä on tehty edeltävän viikon tai kahden aikana, millaisia myyntimahdollisuuksia on tullut ja mitä huomioitavaa on noussut esille. Lisäksi tiimi keskustelee asiakkaille rakennettavasta tarjouskannasta ja toteutuneista kaupoista.
“Koko ajan tulee uutta opittavaa asiakkaiden toimialoista ja palveluista, jonka myötä myös oma ammatillinen osaaminen kasvaa.”
Luovimista markkinatilanteen haasteissa
Parasta työssä on ollut asiakkaiden auttaminen ja heiltä saatu palaute, kun Raine on tuonut arvokkaita näkökulmia päättäjien lähestymiseen. Myös ylennys Key Account Manageriksi on ollut mieleenpainuva saavutus.
”Markkinatilanteeseen mukautuminen on ollut haastavinta. Koko urani ajan on ollut heilahteluja, joihin en ole voinut itse vaikuttaa. Niihinkin löytyy kyllä keinot. Pitää vain miettiä, miten lähestyä kiireisiä päättäjiä, mitkä asiat ovat heille ajankohtaisia ja hyötyisivätkö he tarjoamastamme palvelusta”, Raine sanoo.
Raine kokee oppineensa NBO:lla paljon eri toimialoista ja saaneensa uutta myynnillistä kokemusta. Esimerkiksi markkinatilanteen muutoksista kuulee usein päättäjiltä jo ennen kuin niistä voi lukea lehdistä.
“NBO:lla kohdellaan ihmistä ihmisenä, ei resurssina. Johto ja omistajat välittävät työntekijöistä aidosti, ja työporukka on mahtava ja tiivis, vaikka suurin osa työskenteleekin etänä.”
Parasta vapaus ja luottamus
Rainen mielestä parasta NBO:lla on se, että omasta tekemisestä saa päättää itsenäisesti – ei ole vain yhtä muottia, jonka mukaan pitäisi toimia: ”Jos hoidat hommasi, saat päättää miten ja milloin teet työsi.”
”NBO:lla kohdellaan ihmistä ihmisenä, ei resurssina. Johto ja omistajat välittävät työntekijöistä aidosti, ja työporukka on mahtava ja tiivis, vaikka suurin osa työskenteleekin etänä.”
Vapaa-ajallaan Raine on kokeillut monia harrastuksia purjehduksesta vapaaotteluun ja on leffojen suurkuluttaja. Hän yrittää elää hetkessä, mutta uskoo pysyvänsä tulevaisuudessakin myynnin parissa ja haluaa edetä siinä mahdollisimman pitkälle – ehkä jopa perustaa oman yrityksen jonain päivänä.
Saatat olla kiinnostunut myös näistä
Uratarina: Johanna nauttii matkasta B2B-myynnissä
Yrittäjätaustaisen Johannan sydän sykkii myynnille. Hänestä parasta on, että työssä voi käyttää omia vahvuuksiaan.
Lue lisääB2B-myynnin vetäjä: miksi tapaaminen on edelleen pyhä lehmä?
Tapaamisilla on edelleen lähes pyhä asema myynnin mittaristossa ja arvostuksessa. Lue, miksi se voi johtaa turhaan työhön ja miten voit lisätä myyntitiimisi tehoja.
Lue lisää